• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 28 فروردین 1399
کد مطلب : 98340
+
-

گفت‌وگو با حسن یزدانی که شانس اول ایران  برای کسب مدال طلا در المپیک 2021  است

با هم کرونا را  ضربه فنی ‌می‌کنیم

با هم کرونا را  ضربه فنی ‌می‌کنیم

مهرداد رسولی

فضای اطراف خانه کشتی در نخستین روزهای سال، حسابی ایزوله شده و ویروس منحوس کرونا تمرین تیم ملی کشتی را هم معلق کرده است. حالا کسی نیست که ببیند ا‌مید اول کاروان ورزشی ایران در المپیک به تعویق افتاده 2021 پشت مصدو‌میت را به تشک دوخته و بعد از مدت‌ها به تمرین تیم ملی برگشته است. حسن یزدانی، قهرمان جهان و المپیک هیچ اعتنایی به اتفاقات پیرامونش ندارد و تمریناتش را از سر گرفته تا برای دو‌مین قهرمانی در المپیک استارت بزند که اگر این اتفاق رخ بدهد، در ورزش ایران جاودانه خواهد شد. خانه کشتی را که تازه بازسازی شده با تصویر 9کشتی‌گیر ایرانی که تاکنون روی سکوی قهرمانی المپیک ایستاده‌اند مزین کرده‌اند. آخرین تصویر به حسن یزدانی تعلق دارد و بعد هم سه علامت سؤال که باید دید نام چه کشتی‌گیرانی به جای آنها حک خواهد شد. بدون تردید شانس حسن یزدانی از همه کشتی‌گیران آزاد و فرنگی بیشتر است و همه ا‌میدواریم نتیجه دوئل او با تیلور آمریکایی در توکیو، پاسخی دلخواه به علامت‌سؤال‌هایی از این دست باشد. این ‌می‌تواند مهم‌ترین نبرد ورزشی سال آینده نام گیرد و اگر با پیروزی پلنگ جویبار همراه شود، باید بزرگ‌ترین پیروزی ورزش ایران در سال آینده را جشن بگیریم. حسن یزدانی به‌خوبی از بزرگ‌ترین شانس زندگی ورزشی‌اش آگاه است و احتمالا به همین دلیل درباره هر موضوعی با او صحبت کنید دست آخر به کشتی، المپیک 2021  و نبرد سرنوشت‌ساز با تیلور آمریکایی ‌می‌رسید.

  ورزش ایران در سال1398روزهای پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشت. سال قبل برای تو چگونه گذشت؟
خدا را شکر، سال98 اتفاقات خوبی برایم رقم خورد و در مسابقات جهانی، خوشرنگ‌ترین مدال را کسب کردم. فکر ‌می‌کنم با این مدال، خودم، خانواده‌ام و طرفدارانم را خوشحال و راضی کردم و برای یک ورزشکار ملی چه اتفاقی از این بهتر؟ تنها مسئله‌ای که مرا آزار داد اوضاع و احوال معیشتی مردم کشورم بود. واقعیت ماجرا این است که اوضاع اقتصادی کشور در سال98 خوب نبود و مشکلات اقتصادی مردم، من و بسیاری از قهرمانان ورزش که قلب‌شان به عشق مردم ‌می‌تپد را متاثر کرد. به‌طور کلی فکر ‌می‌کنم سال گذشته مملو از اتفاقات تلخ و شیرین بود. همه ما از اتفاقات تلخ سال گذشته خبر داریم اما اگر بخواهم درباره اتفاقات شیرین که برای خودم رخ داد صحبت کنم به قهرمانی در مسابقات جهانی نورسلطان اشاره خواهم کرد.

  جزو ورزشکارانی هستی که در سال98 دو روی سکه را در ‌میدان ورزش تجربه کردند. این فرازونشیب‌ها در زندگی شخصی‌ات هم وجود داشت؟
زندگی شخصی برای من معنا ندارد و همه زندگی‌ام به حضور در ‌میادین ورزشی خلاصه ‌می‌شود؛ بنابراین اگر بخواهم درباره فرازونشیب‌های زندگی شخصی‌ام صحبت کنم باز هم بر‌می‌گردم به اتفاقاتی که روی تشک کشتی برایم رخ داد که بهترینش قهرمانی در مسابقات جهانی و بدترینش مصدو‌میت بدموقع در فاصله چند‌ماه مانده به شروع بازی‌های المپیک بود که البته به تعویق افتاد.

  به ‌طور کلی سال1398برایت راضی‌کننده بود یا ‌می‌توانست از این بهتر باشد؟
از اتفاقاتی که روی تشک کشتی برایم افتاد راضی‌ام و به‌نظرم کشتی‌های خوبی گرفتم. در هر مسابقه‌ای که به ‌میدان رفتم ـ به‌خصوص در مسابقات جهانی نورسلطان ـ مزد زحماتی را که در تمرین کشیده بودم، گرفتم و ایده‌ها و اهدافی را که داشتم، روی تشک کشتی پیاده کردم. بهترین اتفاقات برایم رقم خورد و ا‌میدوارم همین روند، امسال هم تکرار شود و تا مسابقات المپیک2021 ادامه پیدا کند.

  هدفی بوده که در سال1398 به آن نرسیده باشی؟
‌می‌توانم بگویم کاری نبوده که بخواهم انجام بدهم و نشود. من ابتدای هر سال برای کارهایی که پیش رو دارم برنامه‌ریزی ‌می‌کنم و طبق یک برنامه بلندمدت پیش ‌می‌روم. سال قبل به همه برنامه‌ها و اهدافی که از ابتدای سال ترسیم کرده بودم رسیدم. مهم‌ترین برنامه‌ام این بود که با کسب خوشرنگ‌ترین مدال در مسابقات جهانی، مردم کشورم را در این شرایط بغرنج اقتصادی خوشحال کنم که خدا را شکر با دعای خیر مردم و پدر و مادرم ‌میسر شد.

  مهم‌ترین هدف هر ورزشکاری که به المپیک ‌می‌رود کسب مدال برای ثبت در تاریخ است. برای امسال چه برنامه‌ای داری؟
هدف اول و آخرم در سال جدید موفقیت در المپیک به تعویق افتاده سال آینده و برآورده‌کردن انتظارت مردم کشورم است. ا‌میدوارم در توکیو مدال طلای المپیک را بگیرم و دل مردم‌ام را شاد کنم. خب برای ورزشکار چه هدفی بهتر از اینکه کاری کند تا مردم کشورش لبخند بزنند؟ مطمئن باشید برای رسیدن به چنین هدفی کم نمی‌گذارم و با تمام وجود برای قهرمانی در المپیک تمرین ‌می‌کنم. همه ‌می‌دانند که با وجود مصدو‌میت چند ‌ماه قبل، از تمرین فاصله نگرفتم و تمرینات بالاتنه‌ام را انجام ‌می‌دادم. خدا را شکر دوران مصدو‌میت را پشت سر گذاشتم و در آخرین روزهای سال قبل به تشک کشتی برگشتم اما تمرینات تیم ملی به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا تعلیق شد. ان‌شاءالله که به‌زودی تمرینات جدی‌ام را از سر ‌می‌گیرم و مرور فن را شروع ‌می‌کنم. ا‌میدوارم همه کشتی‌گیران ایرانی که بیشتر روزها و ماه‌های اخیر را دور از خانواده سپری کردند در آینده مزد زحمات‌شان را بگیرند.

  شیوع ویروس کرونا در جهان، مسابقات انتخابی المپیک را به تعویق انداخت و زمان برگزاری المپیک هم تغییر کرد. تعویق این بازی‌ها برای بسیاری از ورزشکاران یک تهدید است اما برای تو که چند ‌ماه با مصدو‌میت دست و پنجه نرم کردی ‌می‌تواند یک فرصت باشد تا به لحاظ آمادگی جسمانی، خودت را به رقبا برسانی. از این فرصت چگونه استفاده ‌می‌کنی؟
بله از این فرصت استفاده خواهم کردم. در این چند ماهی که به زمان آماده سازی اضافه شده روی رفع مصدومیتی که از ناحیه پا داشتم تمرکز می کنم. در این مهلت سعی می کنم تمریناتم را با برنامه ریزی بهتر و بدون عجله پیش ببرم تا به مرز آمادگی مطلوب خودم برسم و دوباره دچار مصدومیت نشوم. به نظرم می توانستند المپیک را در زمستان 2020 برگزار کنند اما کمیته بین المللی المپیک به خاطر سلامتی مردم جهان و ورزشکاران ترجیح داد المپیک را تا سال آینده به تعویق بیندازد.

  در بازی‌های المپیک نگاه همه ایرانی‌ها به موفقیت حسن یزدانی است و بردن دیوید تیلور آمریکایی و قهرمانی در المپیک، نمادین‌ترین اتفاق برای ما ایرانی‌هاست. نمی‌خواهیم موضوع را سیاسی جلوه بدهیم اما بردن حریف آمریکایی و قهرمانی تو در المپیک ‌می‌تواند مهم‌ترین اتفاق ورزشی سال آینده باشد. این کشتی برای خودت چقدر اهمیت دارد؟
مبارزه با حریف آمریکایی قطعا برایم خیلی مهم است. هر دو باری که با تیلور کشتی گرفتم به او باختم چون بهتر از من عمل کرد. نمی‌خواهم این دو باخت را توجیه کنم اما در آن مقطع شرایط خاصی داشتم و کشتی‌گیر آمریکایی هم در مجموع از من بهتر کشتی گرفت. در آن دو تایمی که با هم کشتی گرفتیم تیلور بهتر بود اما من هم اشتباهاتی داشتم و همه اتفاقات دست به‌ دست هم داد تا نتوانم برنده از تشک کشتی خارج شوم. ان‌شاءالله این اتفاق در مسابقات المپیک آینده رخ نخواهد داد و دارم برای این کشتی برنامه‌ریزی ‌می‌کنم و زحمت ‌می‌کشم. ا‌میدوارم بهترین مدال المپیک را بگیرم و پرچم کشورم را در توکیو بالا ببرم.

  در سال1395 به‌عنوان محبوب‌ترین ورزشکار ایران معرفی شدی و به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ورزشکاران ایران شناخته ‌می‌شوی. برای طرفدارانت در سال جدید چه پیا‌می داری؟
خودم را فرزند کوچک این مردم ‌می‌دانم. مردم به من لطف دارند و خودم را کوچک‌تر از آن ‌می‌دانم که به آنها پیا‌می بدهم. با وجود مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، در سال جدید باید بیش از هر زمان دیگری با هم و در کنار هم باشیم. تنها چیزی که از آنها ‌می‌خواهم این است که در این شرایط سخت، برای همه ورزشکاران ایرانی که به المپیک ‌می‌روند دست به دعا شوند و برای من هم دعا کنند تا خوشرنگ‌ترین مدال را برایشان بگیرم. یکی از اصول من در زندگی ورزشی‌ام این است که هیچ‌وقت روی تشک کشتی کم نگذارم. همین جا به مردم قول ‌می‌دهم تا آخرین نفس برای مدال طلای المپیک بجنگم و کم نگذارم.

بعد از المپیک به ازدواج فکر می‌کنم 
حسن یزدانی را باید جزو ورزشکارانی بدانیم که معمولا تن به گفت‌وگو با رسانه‌ها نمی‌دهند و ترجیح‌شان این است که در سکوت خبری و دور از هیاهوی رایج در ورزش ایران، زندگی ورزشی‌شان را بگذرانند. او را به‌عنوان یکی از کم‌حرف‌ترین قهرمانان ورزش کشور ‌می‌شناسیم اما در خلوت خودش از یاد مردم غافل نیست. قهرمان جهان و المپیک در لحظه سال تحویل هم برای مردم دست به دعا بوده است؛ «اول برای سلامتی مردم ایران دعا کردم و بعد از خدا خواستم خانواده، دوستان و اقوام و دست آخر هم خودم را از هر بلایی دور نگه دارد. این هم جزو فرهنگ ایرانی‌هاست که در لحظه سال‌تحویل، اول برای یکدیگر دعا کنند و آخر سر از خدا ‌می‌خواهند توفیق را نصیب خودشان کند. دعای خیر و طلب عافیت و سلامتی برای یکدیگر رسم و سنت خوبی است؛ چراکه معتقدم تن سالم، بهترین نعمتی است که خداوند به انسان عطا ‌می‌کند. در همین مدتی که کرونا شیوع پیدا کرد همه ما متوجه شدیم سلامتی چه نعمت بزرگی است و باید قدرش را بدانیم. برای همه مردم و ورزشکارها آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری دارم. سال نو را هم به مردم کشورم تبریک ‌می‌گویم و ا‌میدوارم سال پربرکتی را به دور از مشکلات پیش رو داشته باشند.» حسن یزدانی یک جورهایی ذوب در ورزش و کشتی است؛ به حدی که در این سال‌ها مجالی برای تشکیل خانواده نداشته و همه زندگی‌اش به تمرین و درخشش در مسابقات بین‌المللی خلاصه شده است. او برای پرسش‌هایی که در مورد موعد ازدواجش مطرح ‌می‌شود پاسخ روشنی ندارد؛ «ببینم خدا چه ‌می‌خواهد. فعلا روی موفقیت در المپیک تمرکز کرده‌ام و به مسئله دیگری فکر نمی‌کنم. اگر خدا بخواهد و عمری باقی بماند بعد از المپیک به ازدواج هم فکر ‌می‌کنم؛ اگر هم قسمت نبود تا 4-3سال دیگر فقط به کشتی فکر خواهم کرد.»

‌می‌خواهم با طلا از توکیو برگردم 
ورزش ایران همواره با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم ‌می‌کند اما در دوران پسا‌کرونا روزهای سخت‌تری را پیش رو خواهد داشت. کاروان ورزشی ایران در حالی به بازی‌های المپیک آینده اعزام ‌می‌شود که تحریم‌های ظالمانه، پروسه آماده‌سازی‌ تیم‌های ورزشی را مختل کرد و ویروس کرونا هم مزید بر علت شده تا به‌سختی بتوان چشم‌انداز روشنی برای کاروان ورزشی ایران در توکیو ترسیم کرد. در این روزهای سخت، اهالی ورزش به درخشش تک‌ستاره‌ها چشم دوخته‌اند و کسب چند مدال طلا در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان، زخم‌های کهنه را التیام خواهد داد. حسن یزدانی جزو ورزشکارانی است که به‌خوبی از انتظارات عمو‌می باخبرند و احتمالا به همین دلیل زندگی‌اش را وقف موفقیت در المپیک بعدی کرده است. او ‌می‌گوید در مقایسه با بسیاری از ورزشکاران دیگر، آرزوهای متفاوتی در سال جدید دارد؛ «یکی از آرزوهایم این است که برای مردم کشورم اتفاقات خوبی رخ بدهد؛ چراکه لیاقت بهترین‌ها را دارند. آرزوی دیگرم این است که همه ورزشکارانی که با لباس تیم ملی ایران به ‌میدان ‌می‌روند دل این مردم را شاد کنند.» قهرمان جهان و المپیک و یکی از ا‌میدهای اصلی ایران در المپیک پیش رو یک آرزوی شخصی هم دارد؛ «آرزوی شخصی‌ام این است که در همه مسابقات بین‌المللی خوشرنگ‌ترین مدال را بگیرم. ا‌میدوارم در آینده هم خوشرنگ‌ترین مدال المپیک را کسب کنم و ان‌شاءالله با لطف خدا و دعای خیر مردم با مدال طلا از توکیو برگردم.»


پدرم اجازه نمی‌دهد کشاورزی کنم 
حسن یزدانی یکی از مفاخر ورزش ایران است و اگر در المپیک آینده روی سکوی قهرمانی بایستد و دومین مدال طلای المپیک را کسب کند در تاریخ ورزش ایران جاودانه خواهد شد. کسانی که حسن یزدانی را از نزدیک ‌می‌شناسند اذعان ‌می‌کنند که او بعد از قهرمانی در مسابقات جهانی و المپیک فروتنی پیشه کرده است. شانس نخست ایران در المپیک پیش رو، با افتخار درباره گذشته‌اش صحبت ‌می‌کند؛ «من کشتی را از 12سالگی شروع کردم و تا قبل از دعوت به اردوی تیم ملی در کارهای کشاورزی به خانواده‌ام کمک ‌می‌کردم. آن موقع در شالیزار برنجکاری ‌می‌کردم و
 به همین دلیل اصول و قواعد کشاورزی را ‌می‌دانم. در این 8-7سالی که در اردوی تیم ملی جوانان و بعدها در اردوی تیم ملی بزرگسالان بودم مجال کمک به خانواده را نداشتم. البته گاهی اوقات این فرصت پیش ‌می‌آید که در کارهای کشاورزی به خانواده‌ام کمک کنم اما پدرم اجازه نمی‌دهد و ‌می‌گوید ممکن است حین کشاورزی آسیب ببینی. به همین دلیل از من ‌می‌خواهند به‌عنوان ورزشکار حرفه‌ای روی کشتی تمرکز کنم و کاری به کشاورزی نداشته باشم.»
ستاره ورزش ایران خود را در موفقیت‌هایش، مدیون پدر و مادرش ‌می‌داند و همیشه با احترام درباره آنها صحبت ‌می‌کند؛ «پدرم از همان نخستین روزهایی که کشتی را شروع کردم تا امروز کنارم بوده و یک روز هم مرا تنها نگذاشته است. در این مسیر پرپیچ‌وخم همیشه کسانی هستند که شما را از ورزش حرفه‌ای دور کنند اما وجود یک پدر دلسوز آینده هر ورزشکاری را تضمین ‌می‌کند. پدرم بخشی از ز‌مین‌های کشاورزی‌اش را فروخت و برای موفقیت من هزینه کرد. او سختی‌ها را به جان خرید اما برای فرزندانش کم نگذاشت. ا‌میدوارم با کسب مدال طلای المپیک زحمات دو فرشته زندگی‌ام یعنی پدر و مادرم را جبران کنم.»
حسن یزدانی نذر کرده که اگر در المپیک توکیو قهرمان شود مدال طلایش را تقدیم به حرم امام رضا(ع) کند؛ «همه مدال‌هایی که در مسابقات جهانی و المپیک گرفتم را نذر امام رضا(ع) کردم و اگر در المپیک آینده هم مدال طلا بگیرم آن را به حرم امام رضا(ع) تقدیم خواهم کرد. این نذر پدر و مادر من است و یکی از مدال‌های جهانی‌ام را پدرم به حرم امام رضا(ع) تقدیم کرد.»

توصیه‌های پزشکی را جدی بگیریم 
شیوع ویروس کرونا در کشور، زندگی عادی مردم را مختل کرده و خیلی‌ها از آن به‌عنوان مهم‌ترین اتفاق این‌روزهای جهان نام ‌می‌برند. اردوی تیم ملی کشتی هم که برای حضور قدرتمندانه در المپیک 2020آماده ‌می‌شود به همین دلیل و به‌ طور موقت تعطیل شد. حسن یزدانی که ا‌مید اول کاروان ورزشی ایران در المپیک پیش رو است، کرونا را هم حریف کشتی ایران نمی‌داند؛ «در رسانه‌ها از کرونا به‌عنوان یک ویروس کشنده نام بردند اما مردم باید بدانند که اگر مسائل بهداشتی را رعایت کنند، کرونا آن‌قدر هم که ‌می‌گویند مرگبار نیست. مردم از این بابت ترس و دلهره نداشته باشند چراکه استرس و ترس ناشی از بیماری، سیستم ایمنی بدن را ضعیف ‌می‌کند و در این شرایط، بیماری بر انسان غلبه خواهد کرد. ما ورزشکارها در این شرایط سخت در کنار مردم هستیم و شخصا معتقدم گوش‌کردن به توصیه‌های پزشکی، همه نگرانی‌ها را برطرف ‌می‌کند.»  قهرمان جهان و المپیک، کرونا را ترسناک‌تر از اتفافات تلخی که سال گذشته برای مردم رخ داد نمی‌داند؛ «مردم ما سختی‌ها و مشکلات زیادی را متحمل شده‌اند و مطمئنا کرونا از مشکلات قبلی قوی‌تر نیست. یقین دارم که مردم با اتحاد و همبستگی، کرونا را هم ضربه فنی ‌می‌کنند و از کنار همه مشکلاتی که وجود دارد عبور خواهند کرد.»

مردم ما سختی‌ها و مشکلات زیادی را متحمل شده‌اند و مطمئنا کرونا از مشکلات قبلی قوی‌تر نیست. یقین دارم که مردم با اتحاد و همبستگی، کرونا را هم ضربه فنی ‌می‌کنند و از کنار همه مشکلاتی که وجود دارد عبور خواهند کرد

یکی از اصول من در زندگی ورزشی‌ام این است که هیچ‌وقت روی تشک کشتی کم نگذارم. همین‌جا به مردم قول ‌می‌دهم تا آخرین نفس برای مدال طلای المپیک بجنگم و کم نگذارم
 

این خبر را به اشتراک بگذارید